Perbedaaan Panghulu Jaman Saisuak jo
Jaman Kini
Panghulu Jaman Saisuak
Panghulu atau Datuak harus tingga atau
badomisili di kampuang
Gunonyo adolahlah untuak
malintaui / maliek dan mangawasi anak kamanakan nan di bawah nauangannyo,
disampiang itu supayo panghulu/datuak ko dapek untuak shalat Jum’at di kampuang .
Ketentuan ini pun berlaku bagi
para Datuak/Panghulu nan indak kawin
atau alun Pernah barumah tangga di kampuang.
Soalnyo ikolah saatnyo bisa batatap
muko jo Urang kampuang/Jemaah Musajik nan lazim di bacokan Pengumuman2
keputusan2 nan lah di sahkan oleh kerapatan Adat/musyawarah Datuak/Panghulu di
balerong, misalnyo tantang Pajak Nagari, Karajo Bakti atau gotongroyong,
mampaelokkan banda, Irigasi, Jalan2 Jorong/hokum dan teguran kepada Pembangkang
pembangkang adat dan sataruihnyo
Panghulu Jaman Saisuak salasai
mangarajokan Shalat Jumat, Datuak/panghulu tersebut singgah dulu di rumah
kamanakannyo, dan itu di atur sacaro bagiliran… kalo mingu iko di rumah si
Rizal Rabo minggu bisuak di rumah si Hengki dan baitulah sataruihnyo..
Katantuan iko marupakan keharusan
bagi para datuak/Panghulu di Minangkabau dari dulunyo
Kunjungan ka rumah kamanakan tsb
dimaksudkan untuak menyampaikan Pengumuman/maklumat nan baru di lewakan atau di
siarkan di Musajik, disamping itu untuak memperat hubungan antaro sang mamak
dan kamanakan.
Pado kesempatan sarupoko di
tanyokanlah kondisi kamanakan sarupo baa
kesehatan kamanakan tersebut keadaan ekonomi dan lain2..
Wakatu siang maliek liek, dan
wakatu malam mandanga dangakan sarupo jo bunyi Pepatah urang awak :
Kamanakan barajo ka mamak, mamak
barajo ka alua jo patuik, kamanakan manyambah lahia, mamak manyambah bathin.
Dan justru siang Jumatkolah
kadang kaum ibu manamui angkunyo, guno malaporkan sagalo sesuatu nan
manyangkuik rumah tangga sasuai jo isi taqlik Nikah, karano mamak nan
basangkutan hadir, maka tuan kadhi lansuang barumbuak dan mamacahkan persoalan
tsb. Tuan Kadhi indak barani mamutusi sesuatu secaro sapihak tampa adonyo
rundingan jo niniak mamak satu dengan yg lain karano bapagang teguh jo undang
undang nan tatulih,
Rumah bamamak tunganai, Kampuang
baurang tuo, kok hati samo di cacah, hati gajah samo di lapah
Kok elok samo di pakai , tapi kok
buruak samo di buang jo etongan ..
Landasan sarupokolah nan tajadi
Tali bapilin Tigo : Adat Agamo dan Pemerintah.
Panghulu Jaman kini…iko nan
titiak Persoalannyo ….
Panghulu/Datuak Jaman kini banyak
nan pai marantau, dan Panghulu/Datuak nan baru di angkekpun banyak nan ikut
ikutan maninggakan kampuang . manurut Survei Jumlah datuak nan manatap di kampuang hanyo
sebahagian ketek salabiah nyo Paii Marantau..dengan alasan Ekonomi..
Ikolah kenyataan ???
Mamak Datuak/Panghulu maraso kurang batangguang jawab laii untuak
manyilau nyilau kamanakan, nan mananyoka bara uran anak kini..baanyo laii
babareh di rumah ndak ado laii doh.
Tanah paroman nan di sinan baanyo
kini ..alah batagakkan pondasi ? ..
Trus manyiasati kamanakan
misalnyo si farida alah cukuik umua untuak di jodohkan dan sebagainyo.
Dan di paparah laii jo masalah
jual bali tanah jo mangadai indak paralu laii mupakat ..kalo lah setuju pambali jo panjua..
panghulu tingga tando tangan sajo.
Panghulu nan jaman saisuak nan
baitu besar pangaruhnyo kini lah puda ..padohal ketentuan yang di maksudkan
untuk mambendung kasewenang wenangan sehinggo anak kamanakan tahinda dari watak
basi abih. Basitandeh, alias main jua jo main sikat sajo.
Sarupo urang baru bisa manjua
mangadai setelah di tamukan 3 pakaro nan dapek mandatangi aib keluarga :
1. Rumah
gadang katirisan
2. Gadih
gadang ndak balaki
3. Mayik
tabujua dalam rumah
Kalau lah tadapek salah satu dari
yg tigo itu barulah bisa dilakukan Rumah Gadang Tahan rajok, dan kabau gadang
tahan tariak. Kalo alah ndak ado tampek batenggang laii lah sabana tapaso .
kini nan banyak nan manjua harato pusako ko urang nan badomisili di rantau nan alasan untuk mampaelokkan rumah gadang sadngkan rumah gadangnyo se kadang ndak ado
laiii.. jadi nan rumah gadangnyo ko lah jadi paruik gadang jo anak bininyo di
rantau.
Jadi kini intinyo kita sebagai
orang minang merindukan Panghulu nan jadi suluh bendang dalam Nagari
Mungkin Jaman kini jarang nan ka
ado tapi pasti ado.. Barangkali bukan manyaruangkan baju sampik sambia
banostagia sakali sakali wak baliak kabalakang. Dima adat tu ndak lapuak di
hujan dan lakang dipaneh , untuak maingek ingek Jasa Panghulu nan sangat
bawibawa,. Indak sajo di hadapan anak kamanakan akan tetapi di nagari sakalian
wibawa tu yo bana mantap.
Awak nan jadi kamanakan maraso
talinduang kendatipun niniak mamak/pangulu nan jauah badomisili di rantau ,
namun mentalitas teradok kamanakan di kampuang indak barubah, artinyo :
sanantiaso mamparatikan kamanakan tsb. Hal tsb bisa dilakukan dengan alat
komunikasi nan lah muthakhir misalnyo sajo : Telp/internet
/facebook/Skype/Yahoo Masanger/google/email dan lain lain.
Kalo panghulu nan di kampuang
sebaiknyo jan basibanam sajo di rumah bini..silau silau juo kamanakan tu..
Jadi nan paralu sakali jaman kini
mentalitas ninikmamak tersebut untuak kamanakannyo/ jauh jo dakek ndak masalah
nan pantiang sakali jan panghulu tsb Cuma ambiah namo untuak gagah gagahan… atau
manarimo giliran kalo ndak sanggup agaihkan saji ka nan patuik,...
Tidak ada komentar:
Posting Komentar